Enviar un Mensaje

    Acepto las condiciones de uso y política de privacidad (requerido)

    Información de Contacto

    Dirección:
    Iternatura comunicación

    C/ Hurtado, 30 entlo. 2ª
    08022 Barcelona

    C/ Aigua, 5
    17800 Olot

    Teléfono:
    Tel. (+34) 620 895 485
    E-mail:
    scasellas@iternatura.es
    EL MET DE RIBES
    EL MET DE RIBES
    CAMINS I BATALLES
    CAMINS I BATALLES
    BAS DE MÀGIA
    BAS DE MÀGIA
    LITERAPOLISBCN
    LITERAPOLISBCN
    El Griu de Canet
    El Griu de Canet
    El Quadern d’en Pierre
    El Quadern d’en Pierre
    Camins de Martí Sarroca
    Camins de Martí Sarroca
    BELIBASTA
    BELIBASTA

    PER A ITERNATURA, EL TURISME ÉS, ESSENCIALMENT, UN FENOMEN COMUNICATIU ENTRE UN TERRITORI, UN ESPAI, UN PATRIMONI I ELS SEUS VISITANTS.

    Aquests elements configuren el disseny d’espais turístics, que ha evolucionat al llarg del temps segons les tècniques emprades per construir-los. A més, l’aparició de tecnologies noves permet interaccions noves amb el nostre entorn: connexió constant amb fonts d’informació, geoposició i realitat augmentada.

    Es tracta d’unes tecnologies que estan reconfigurant l’espai turístic i, per tant, obren possibilitats a noves capacitats d’experiència i significat per conèixer, interpretar, descobrir i relacionar-nos amb l’entorn.

    Aquestes eines permeten dissenyar espais inèdits (lloc + comunicació) d’experiències culturals (i d’oci) que s’articulen a l’entorn de narratives noves: posen en valor patrimonis emergents i s’obren a un camp per explorar i construir.

    En aquest context, podríem dir que la comunicació obeeix lleis noves, i la participació i les xarxes han adquirit un protagonisme extraordinari, de manera que ho haurem de tenir en compte per assumir el repte i fer servir altres maneres de comunicar i interactuar.

    El nostre plantejament es basa en transmedia storytelling, la tècnica de comunicar i de narrar una experiència a través de múltiples plataformes i formats que fan servir les tecnologies digitals actuals. És a dir, utilitzar eines de comunicació noves i diverses (web, apps…), emprar el relat i el joc com a eines d’implicació, i induir o afavorir la participació. Des del punt de vista de la producció, implica crear contingut que involucri una audiència a través de tècniques que enriqueixin la seva experiència turística.

    Les narratives són un vector d’èxit de les destinacions turístiques

     

    Les destinacions turístiques són l’ànima de l’experiència turística i tenen la capacitat d’estructurar-les. Consisteix a convertir el relat (el conte, la història) en el veritable eix articulador d’un viatge perquè ens faci somniar i ens enamorem d’una destinació. Si hi afegim tecnologia digital, fem possible una experiència d’usuari millor i més rica. Aquesta barreja de tots dos ens ofereix una eina potent i innovadora per posar en valor un lloc: dotar-lo de l’esperit o genius loci, en termes moderns: transmedia storytelling.

    En un univers transmèdia cada relat esdevé un producte turístic, articulant els mitjans sobre el territori com un tauler de joc en el qual el visitant és el protagonista i adopta un rol actiu.

    Iternatura no només aplica tecnologia sinó que dinamitza la destinació turística a l’entorn d’aquesta. Per dur-ho a terme, estableix relacions entre el públic visitant i l’oferta comercial de la destinació: es tracta d’assentar i difondre geobranding, place branding o destination marketing, és a dir, comunicar la imatge d’un territori a un mercat objectiu.

    Tot això contribueix a protegir i promocionar la diversitat i l’oferta amb menys recursos i capacitat de fer-se visible per mitjans convencionals. Entenem el concepte com un servei integral i com una resposta intel·ligent per al desenvolupament sostenible local.

    Iternatura_1920x600

    Resultats

    01.

    GENERACIÓ DE NOVA OFERTA TURÍSTICA CULTURAL DE QUALITAT.

    La cultura com a element vertebrador de l’oferta que preserva i dona a conèixer els símbols d’identitat del lloc.

    02.

    MILLORA DE LES RELACIONS TURISTA-CIUTADÀ.

    La convivència entre visitants i residents no només ha de ser harmònica sinó també sinèrgica, tot generant complicitat ciutadana.

    03.

    ESTABLIMENT DE RELACIONS DIRECTES ENTRE EL PETIT COMERÇ I ELS VISITANTS.

    El geoposicionament del petit comerç, còmplice en la dinàmica de joc, a l’abast del turista.

    04.

    DIVERSIFICACIÓ DELS PRINCIPALS FLUXOS DE VISITA AMB NOUS PRODUCTES.

    Els recursos potencials del lloc es posen en valor i cobreixen la necessitat de metabolitzar la congestió envers nous espais d’ús turístic.

    05.

    MÉS PRESÈNCIA A LES XARXES SOCIALS.

    Nous canals de comunicació amb la possibilitat d’enllaçar-los amb xarxes socials com a forma de promoció i entrada.

    06.

    AUGMENT DE LA CAPACITAT D’ELECCIÓ DEL TURISTA I LA SEVA INDEPENDÈNCIA.

    El turista esdevé viatger o explorador, protagonista de la seva experiència.

    07.

    APROFITAMENT DE CONTINGUTS D’ALTRES ÀMBITS.

    Màrqueting de continguts de qualitat per enriquir, facilitar, incrementar i renovar l’experiència viatgera.

    08.

    IMPLICACIÓ I RELACIÓ AMB ALTRES INICIATIVES.

    Que treballin en la mateixa direcció, com ara l’oferta local, centres d’interpretació, museus…

    09.

    SUPERACIÓ DE LA INVISIBILITAT.

    A través de la recollida de big o small data. El consumidor tipus millennial es caracteritza per un comportament “invisible” en el seu tracte amb la destinació però, alhora, espera mantenir una experiència hiperconnectada amb el seu entorn en la qual pugui transmetre les emocions captades. És coherent amb les noves maneres de viatjar.

    DISSENY I PRODUCCIÓ
    D’ESTRATÈGIES DE COMUNICACIÓ
    PER POSAR EN VALOR LA IDENTITAT DEL TERRITORI

    EXPERIÈNCIES REALS I VIRTUALS AMB NARRATIVES I TECNOLOGIES

    Per a Iternatura, el turisme és, essencialment, un fenomen comunicatiu entre un territori, un espai, un patrimoni i els seus visitants.

    Projectes
    EL MET DE RIBES
    EL MET DE RIBES
    CAMINS I BATALLES
    CAMINS I BATALLES
    BAS DE MÀGIA
    BAS DE MÀGIA
    LITERAPOLISBCN
    LITERAPOLISBCN
    El Griu de Canet
    El Griu de Canet
    El Quadern d’en Pierre
    El Quadern d’en Pierre
    Turisme transmèdia
    Patrimonio
    Patrimoni
    Narrativa
    Narrativa
    Ludificación
    Ludificació
    Localización
    Localització
    Movilidad
    Mobilitat
    Equip
    Rafael de Villasante

    Entendemos el turismo como un fenómeno comunicativo entre un espacio o territorio y sus visitantes. Especialmente en el turismo urbano y cultural, las narrativas y las interacciones posibles entre el espacio y el visitante marcan la satisfacción de la experiència

    Rafael de Villasante
    Silvia Casellas

    Ahora son más relevantes que nunca las formas de comunicación y los canales, no solo para hacer llegar los mensajes, sino para influir de manera verdadera y decisiva en el cambio de usos

    Sílvia Casellas

    Si seguim la definició de l’acadèmic Henry Jenkins, transmedia storytelling és una tècnica de comunicació en la qual una història es transmet a través de diversos mitjans i plataformes (un llibre, un còmic, un post, un espot, una sèrie televisiva, una pel·lícula o un videojoc). L’objectiu és crear una experiència d’entreteniment unificada i coordinada i provocar, així, que una part dels espectadors assumeixin un rol interactiu quan segueixen la història.

    Des d’Iternatura ampliem aquesta experiència d’entreteniment a l’àmbit turístic, al dels espectadors actius, perquè pensem que és assimilable i, a més, la possibilitat de dissenyar nous espais d’experiència turística s’enriqueix de manera extraordinària si es fan servir els principis de les narratives transmèdia.

    La narració transmèdia implica crear contingut que involucri una audiència emprant diverses tècniques per impregnar el seu oci quotidià. En l’àmbit turístic, si prenem el relat com a vector de visita, aquests continguts a través de les diverses tecnologies disponibles permeten fer-se càrrec del cicle comercial turístic complet: des del moment de la decisió, la promoció o la comercialització fins a l’execució.

    Les narratives i les interaccions entre l’espai i el visitant marquen la satisfacció de l’experiència, especialment en el turisme urbà i cultural. De fet, podríem dir que l’espai turístic és qualsevol espai públic que disposi de narratives per compartir amb els seus visitants. Aquests espais s’han dissenyat, amb el temps, a partir de les tecnologies de cada moment; per això, part del seu èxit rau en la capacitat de transmetre els missatges narratius adients a l’espai físic amb una finalitat: generar engagement.

    La irrupció de les tecnologies noves, especialment la mòbil, està tornant a configurar l’espai turístic i ens ofereix noves capacitats de disseny. La realitat augmentada, combinada amb l’IRL (in real life), l’storytelling, la gamificació i les xarxes socials són eines per fascinar els turistes tal com ho feien els obeliscs dels carrers romans.

    A més, els usuaris de turisme són cada vegada més exigents: cerquen productes turístics més personalitzats i serveis intel·ligents que els proporcionin informació d’alta qualitat, individualitzada, en qualsevol moment, en qualsevol lloc i en temps real. En especial els nadius digitals, que exigeixen a l’espai turístic allò de què ja disposem en els nostres dispositius.

    Aquests dispositius ens condueixen d’allò simbòlic a allò virtual, de la litúrgia a l’experiència. No tots els turistes són iguals ni tots reclamen la mateixa intensitat d’informació i coneixement. La tecnologia permet que ens adaptem a cada estil de visitant: incorporar històries, jocs, rigor, anècdotes… segons la demanda. Entenem, doncs, que la tecnologia aporta una diferència com a eina de disseny d’experiència i interactivitat. Segurament l’èxit del disseny dels nous espais turístics no vindrà de substituir una manera de fer per una altra, sinó de la convivència i la combinació de totes elles.

    Patrimonio
    Patrimoni

    L’herència cultural pròpia del passat d’una comunitat, mantinguda fins a l’actualitat i transmesa a les generacions presents i futures.

    Narrativa
    Narrativa

    L’art d’explicar una història. La creació i l’aprofitament de l’atmosfera generada per un relat. 

    Ludificación
    Ludificació

    Ús d’elements de disseny de jocs, pensament i mecàniques per implicar les persones en contextos diversos.

    Localización
    Localització

    Capacitat per obtenir la pròpia ubicació i les relacions geogràfiques amb altres objectes a través d’un dispositiu mòbil.

    Movilidad
    Mobilitat

    Facilitar els mitjans per tal que les persones, a través de dispositius mòbils i també realitat augmentada i virtual, puguin registrar la informació de la seva activitat i integrar directament les dades.

    Rafael de Villasante 

    Arquitecto por la ETSAB-UPC de Barcelona y diplomado en Marketing Turístico. Ha desarrollado su trayectoria profesional en los ámbitos de la planificación territorial, la consultoría internacional y la estratégia turística, y se ha especializado en innovación,
    infraestructuras e infoestructuras turísticas.

    Rafael de Villasante

    Entendemos el turismo como un fenómeno comunicativo entre un espacio o territorio y sus visitantes. Especialmente en el turismo urbano y cultural, las narrativas y las interacciones posibles entre el espacio y el visitante marcan la satisfacción de la experiència

    Rafael de Villasante
    Sílvia Casellas

    Consultora de Comunicación. Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología y posgraduada en Relaciones Institucionales y Marketing Público (UAB). Estudió en el Instituto de Estudios Políticos de París, Dirección Estratégica de la Comunicación en ESADE y en el año 2010 obtuvo el Diploma de Estudios Avanzados en la Facultad de Comunicación de la UPF.

    Silvia Casellas

    Ahora son más relevantes que nunca las formas de comunicación y los canales, no solo para hacer llegar los mensajes, sino para influir de manera verdadera y decisiva en el cambio de usos

    Sílvia Casellas